Filosofia (lui Bergson) şi „energia spirituală”

 
([…] „situaţia e de aşa natură că nu pot să existe nici un fel de enunţuri metafizice cu sens. Aceasta decurge din însăşi sarcina pe care şi-o pune metafizica: să descopere şi să descrie o cunoaştere inaccesibilă ştiinţei empirice.”1)

În cartea Energia spirituală” Henri Bergson îşi începe expunerea prin apropierea conştiinţei de memorie şi de imaginaţie, tinzând astfel să diminueze importanţa prezentului în constituirea conştiinţei: […] „conştiinţa înseamnă în primul rând memorie.”2 „Orice conştiinţă este însă şi o anticipare a viitorului.”3 „A reţine ceea ce deja nu mai e, a anticipa cu privire la ceea ce nu este încă, iată în ce constă, prin urmare, cea dintâi funcţie a conştiinţei. Pentru ea n-ar exista deci prezent dacă prezentul s-ar reduce la clipa matematică. Această clipă nu e decât limita, pur teoretică, care desparte trecutul de viitor; ea poate fi la rigoare, concepută, dar niciodată percepută; când ni se pare că o surprindem, se află deja departe.”4
Conştiinţa este legată de memorie, dar ea este legată la fel de intim şi de percepţie, şi de gândire, şi de voinţă, şi de emoţie, şi de intuiţie, şi de imaginaţie etc. („Nimic omenesc nu există în izolare, ci totul în om constă în conexiune, totul e articulat cu restul.”5) – fiind astfel clar delimitată de memorie. Apoi cineva care ar avea doar conştiinţa prezentului şi ar fi conştient doar de prezent – ar avea o conştiinţă – anume cea a prezentului. În plus, percepţia memoriei şi proiecţia viitorului se fac „în prezent” de către conştiinţă. Prezentul nu e o „limită teoretică” care desparte trecutul de viitor cum cred unii (el fiind singurul care există, a existat şi va exista „practic”), ci chiar dimpotrivă: trecutul şi viitorul sunt „limite teoretice” inventate de conştiinţă pentru orientarea ei direcţională în timpul mereu prezent. Accesarea memoriei se face în prezent, imaginarea viitorului se face tot în prezent – prin urmare, prezentul este cel pe care conştiinţa nu-l părăseşte nici măcar o clipă.
Apoi, „clipa” o percepi exact în momentul când o percepi (nici o „clipă” mai devreme şi nici o „clipă” mai târziu) – anume, „exact atunci când o surprinzi” (sau doar „ţi se pare că o surprinzi”) – conştiinţa care nu o percepe acolo nu o mai percepe niciodată – nici în „trecut” şi nici în „viitor” (pentru fiecare „clipă” există o singură „clipă” în care ea poate fi percepută conştient – anume în „clipa” când ea e percepută – dacă ea nu e percepută exact în acel moment de „clipă” când ea este, ea este pierdută „pentru veşnicie” de către conştiinţă.
Bergson este sigur că nu se poate dovedi nici prin raţiune, nici prin experienţă că el ar fi o fiinţă conştientă: „Vă desfid că aţi putea să dovediţi, prin experienţă sau prin raţionament, că eu, care vă vorbesc în acest moment, sunt o fiinţă conştientă. Aş putea foarte bine să fiu un automat ingenios construit de natură care se duce, vine, vorbeşte; chiar şi cuvintele cu ajutorul cărora eu mă declar conştient ar putea fi rostite în mod inconştient.”6
Dacă el zice „că nu se poate dovedi că el e conştient”, probabil aşa o fi (el ştie mai bine, mai ales că rătăceşte, oarecum prea uşor, conştiinţa prin „memorie” şi „imaginaţie”), dar, pe de altă parte, poate nu o fi chiar cum zice el – până la urmă, un „automat natural/ artificial” „care se duce, vine, vorbeşte” şi nu se „duce” în pereţi şi prin gropi şi nu „vine” total aleator, şi nici nu vorbeşte total neinteligibil este după toate evidenţele un „automat/ mecanism conştient” (are o percepţie specifică, o memorie asociată, o „imaginaţie”, un discernământ oarecare, face alegeri etc.). Şi apoi „unde scrie” că conştiinţa nu poate fi un „automatism”/ „mecanism” specific al fiinţei dotate cu conştiinţă?
De fapt, datele ştiinţei concură până acum în această direcţie – oamenii, animalele sunt „automate conştiente” („obţinute” prin evoluţie biologică), sunt mecanisme biologico-fizico-chimice de o mare complexitate (pornite însă iniţial de la structuri foarte simple) capabile de acţiune „conştientă” – Bergson de altfel şi recunoaşte acest lucru: „La rigoare, deci, tot ce e viu ar putea fi conştient: în principiu, conştiinţa este coextensivă vieţii.”7 […] “starea de conştiinţă e sinonimă cu alegerea.”8
Şi atunci iată soluţia „dilemei” lui Bergson rezolvată cu vorbele lui (între care el se pare că nu a fost suficient de „conştient” să facă legătura) – ceva care vedem, constatăm (din acţiunile pe care le face) că are atribute asociate conştiinţei (pentru că fără ele nu ar putea să facă o acţiune „conştientă”), cum ar fi „alegerea”, „memoria”, „imaginaţia”, percepţia a ceea ce se află în „faţa sa” etc., este o „fiinţă conştientă” (indiferent de presupusa ei natură mecanică/ automată, respectiv „naturală/ artificială”) – şi iată că i se putea dovedi lui Bergson şi prin „experienţă” şi prin „raţionament” că el este o „fiinţă conştientă” – poate nu atât de conştientă însă pe cât ar trebui teoretic să fie un filosof care mai şi reflectează la ce vorbeşte, nu doar „vorbeşte ca să nu tacă”:
„În mod vizibil, o forţă lucrează sub ochii noştri, căutând să se elibereze de obstacole şi totodată, să se depăşească pe sine, să dea, mai întâi, tot ce are şi, apoi, mai mult decât are: căci cum altfel poate fi definit spiritul? Şi prin ce anume s-ar deosebi forţa spirituală, dacă aşa ceva există, de celelalte forţe, dacă nu tocmai prin facultatea de a extrage din ea însăşi mai mult decât conţine?”9 […] „spiritul fiind tocmai forţa care poate extrage din ea însăşi mai mult decât conţine, care poate înapoia mai mult decât a primit şi care poate da mai mult decât are.”10
Într-adevăr s-ar deosebi cu ceva consistent „forţa cu pricina”, dacă ar exista – ar fi ca un „corn al abundenţei” din care tot scoţi şi nu se mai termină sau ca un „sac fără fund” al lui Moş Crăciun, sau precum un pahar cu apă din care se poate extrage mai multă apă decât conţine (evident vorbim de un „pahar spiritual” nu de un pahar oarecare)!

(„4.003 Cele mai multe propoziţii şi întrebări care au fost enunţate despre chestiuni de ordin filozofic nu sunt false, ci sunt nonsensuri. De aceea, nu putem să răspundem deloc unor întrebări de acest tip, ci doar să constatăm că ele sunt nonsensuri.”11)

Apoi „spiritul” ar putea fi definit în o mie şi una de feluri – fiind folosit, de cele mai multe ori, doar ca o „metaforă” el poate spune orice – prin aceasta însă se vede că el, de fapt, nu spune (mai) nimic... În plus […] „o metodă care poate explica tot ce s-ar putea întâmpla, nu explică de fapt nimic.”12 cum este, de exemplu, „metoda spirituală” care scoate „spiritul” la înaintare de fiecare dată când dă de o „problemă” – şi consideră că prin această „metodă” rezolvă problema cu pricina.... când în fapt, după unii, astfel doar se figurează nişte intuiţii vagi a unor „sentimente”: „(Pseudo)-propoziţiile metafizicii nu servesc la descrierea comportamentelor nici a celor existente (atunci ar fi propoziţii adevărate), nici a celor inexistente (atunci ar fi false); ele servesc doar la exprimarea sentimentelor vieţii.”13 „Pentru consideraţiile noastre de aci este esenţial numai faptul că arta este un mijloc de expresie adecvat pentru sentimentul vieţii, iar metafizica – unul inadecvat.”14 „Metafizicianul crede că se mişcă în domeniul adevărului şi falsului. În realitate, însă, el nu a exprimat nimic, ci numai, ca şi un artist, a figurat ceva.”15

De altfel, Bergson însuşi pare a atribui apariţia „spiritului”/ „spiritelor” unei „facultăţi fabulatorii” a omului: […] „această facultate fabulatorie îşi impune invenţiile cu o forţă excepţională atunci când se exercită în sfera religiosului. Fără îndoială, acolo se simte cel mai acasă: căci este făcută pentru a crea zei şi spirite.”16
Bergson încearcă să arate apoi că activitatea mentală (uneori numită în mod nejustificat „suflet” şi/ sau „spirit”) este mai mult decât activitatea cerebrală17. Ceea ce nu înţelege el prea bine sunt conceptele de „informaţie” şi de „energie” (în sens de energie electrică, respectiv bioelectrică) şi legătura lor intimă cu „materia”. El pare a vedea energia doar ca o „explozie” (precum e explozia prafului de puşcă care propulsează glontele sau explozia unui butoi de pulbere18), fără a dovedi că are o înţelegere suficientă a „energiei bioelectrice” folosite de creier, în care el vede doar o mişcare mecanică „a atomilor şi moleculelor” (mişcare care apropo – este nu doar în creier, ci în toate celelalte părţi ale corpului).
„... creierul nu determină gândirea; prin urmare, gândirea, în cea mai mare parte a ei cel puţin, este independentă faţă de creier.”19 „Însă creierul, tocmai pentru că extrage din viaţa spiritului tot ce se poate exprima prin mişcări şi tot ce poate fi materializat tocmai deoarece constituie, astfel, punctul de inserţie al spiritului în materie, asigură clipă de clipă adaptarea spiritului la circumstanţe, menţine neîncetat spiritul în contact cu realităţile.”20
Dacă gândirea ar fi independentă de creier „în cea mai mare parte a ei”, ar însemna că ea s-ar putea descurca bine mersi şi fără el – ceea ce nu s-a arătat vreodată – anume, de exemplu, un om lipsit de creier (la propriu, nu metaforic) care să gândească! Şi apoi la ce îi mai trebuie „spiritului” contact cu „realităţile prin intermediul creierului”? Ce îi lipseşte? Îi lipseşte gândirea? Nu zice Bergson (şi alţi „spiritualişti” ca el) că el este gândirea... Atunci îi lipseşte percepţia? Memoria? Imaginaţia? Conştiinţa?... Nu! – zic „spiritiştii” (uneori rebotezaţi în „spiritualişti” sau „dualişti”). Atunci ce-i lipseşte de vine „să bântuie” prin „materie” şi prin „creier”?
„Ca şi Descartes, Bergson concepe realitatea în chip dualist: spirit şi materie.”21 „Caracterul deficitar şi peiorativ care se dă materiei de către Bergson nu prea cadrează cu absoluta ei necesitate la geneza cosmică.”22

„Dualistul” Bergson nu se poate însă împăca cu ideea că activităţile (material-energetic-informaţionale) din creier (de fapt, din sistemul nervos) împreună cu activităţile (fizico-chimice) din alte sisteme biologice (respiratoriu, digestiv, circulator, muscular etc.) specifice omului sunt capabile, prin „conlucrare”, de a produce „gândirea”, „percepţia”, „memoria”, „imaginaţia” etc. şi astfel se grăbeşte să postuleze „din burtă” (fără nici o dovadă serioasă) existenţa în „afara activităţii cerebrale” a „fantomei spiritului”.

([…] „fiindcă anumite societăţi sau anumiţi oameni se mişcă veşnic într-un acelaşi cerc de tradiţii, dezvăluirea adevărului le este blocată.”23)

Chiar acceptând această ipoteză (inventată undeva prin „epoca de piatră” şi preluată tradiţional de tot felul de „spirite” impermeabile la „spiritul ştiinţific”) trebuie totuşi să ne întrebăm de ce ar putea face o „fantomă” („spiritul”) ceea ce „creierul” nu ar putea chipurile face? Şi apoi „creierul” „fantomei” cu pricina este mai performant? Dacă da, vorbim atunci de un „spirit” în „spirit” şi tot aşa la infinit? Şi chiar admiţând prin absurd şi fără nici o dovadă că „activitatea mentală” („spiritul”/ „sufletul”/ „conştiinţa”) este independentă de cea cerebrală facem oare vreun progres în cunoaşterea mecanismelor după care funcţionează una sau alta – înţelegem mecanismele reale (nu mitologico-magice) după care ele funcţionează? La ce ajută „ipoteza spiritului” în dezvoltarea cunoaşterii ştiinţifice pe care o avem despre lume şi viaţă? La ce a ajutat ea în decursul istoriei ei milenare în afară de cenzurarea şi împiedicarea cunoaşterii serioase a lumii şi omului?
Care este ştiinţa din „acţiunea mentală” alta decât ştiinţa reieşită până acum din studierea „acţiunii cerebrale” (bineînţeles nu la nivelul hilar invocat de Bergson – acela al „atomilor şi moleculelor din creier” – ci la nivelul fizico-chimic-energetico-informaţional corespunzător pentru neuroni, sinapse, ţesuturi nervoase etc.; respectiv la nivel introspectiv/ psihologic, statistic – sociologic ş.a.m.d.)?

([…] „există anumite lucruri ridicole care trebuie spuse şi de aceea există filosoful.”24)

Bergson nu face decât să reia în „formă modernă” tot felul de aberaţii antice – pe principiul: „dacă nu ne pricepem la ştiinţă, atunci la ceea ce nu pricepem îi zicem simplu „spirit/ suflet” şi gata: am rezolvat problema!” – neobservând că astfel doar a redenumit problema, nu a rezolvat-o! Necunoscutul rămâne în continuare necunoscut:
„Dar dacă amintirea n-a fost înmagazinată în creier, atunci unde se păstrează ea? Nu cred însă că întrebarea „unde” mai are, la drept vorbind, vreun sens în clipa când nu mai avem de-a face cu un corp.”25 „Voi accepta totuşi, dacă ţineţi cu tot dinadinsul, dar numai într-un înţeles metaforic, ideea unui loc în care amintirile să fie ţinute şi voi spune atunci, pur şi simplu, că acest loc este spiritul. Nu emit o ipoteză şi nu mă refer la cine ştie ce entitate misterioasă, mă limitez la observaţie, că nu există ceva mai nemijlocit dat, mai cu evidenţă real decât conştiinţa, iar spiritul omenesc este conştiinţa însăşi. Or, conştiinţa semnifică în primul rând memorie.”26
Deci să recapitulăm: amintirile sunt ţinute „metaforic” în „spirit”, „spiritul” este conştiinţă şi conştiinţa este memorie... prin urmare, potrivit lui Bergson, „amintirile” sunt ţinute în „memorie”!... (Nu zău? Mare descoperire „spiritistă” nu am ce zice...) Oricum, dacă amintirile sunt în memorie (că doar nu or fi în imaginaţie...), unde zice atunci Bergson că e ţinută memoria? În spirit – adică în conştiinţă – adică în memorie! Deci memoria se ţine singură de coadă şi pluteşte astfel graţios în aerul de basm al „spiritului”!
Cu tot ajutorul „spiritual” şi „intuiţionist” şi „vital” de care se bucură, adepţilor „teoriilor spiritiste/ spiritualiste” nu le este deci clară distincţia dintre neuroni şi impulsurile nervoase („energia” şi „informaţia”) care circulă prin ei; ei nu înţeleg (sau mai degrabă nu vor să înţeleagă) relaţia de complementaritate/ „conlucrare” care există între „materie”, „energie” şi „informaţie”, respectiv între „hard”, „energie electrică” şi „soft” (în cazul calculatoarelor). Ei se fac că nu văd că „gândirea” este un produs al „creierului” atunci când acesta este stimulat de impulsurile nervoase (când funcţionează „electric”) şi că atunci când nu e stimulat ca atare nu produce nimic – gândirea apare (general vorbind) la confluenţa dintre „materia cerebrală”, „energia nervoasă” (bioelectrică) şi „informaţie” (menţinută pe suport material şi mişcată energetic prin procese fizico-chimico-electrice).
În mod foarte simplist, însă, Bergson, presupune că în creier există doar un dans al „atomilor cerebrali” (orice ar mai fi şi aceştia – par a fi o specie de „atomi” necunoscuţi încă de fizica clasică şi cunoscuţi doar de Bergson) şi nimic altceva: „Într-un dans al atomilor cerebrali nu există prin urmare nimic în plus faţă de dansul acestor atomi. Din moment ce asta e tot ce am presupus că există în creier, asta e tot ce se află acolo şi tot ce putem afla.”27
Cum vine asta? întrebăm noi – adică în „viziunea atomică” a lui Bergson în creier există doar „atomi cerebrali” care „dansează”!??? ... Dar să continuăm:
[…] „aceste două imagini, lumea exterioară şi mişcarea intracerebrală s-a presupus că sunt de aceeaşi natură şi că cea de-a doua imagine este, în mod ipotetic, o infimă parte din câmpul reprezentării... Însă o atare afirmaţie devine imediat contradictorie în interiorul unei doctrine ce reduce însăşi mişcarea la o reprezentare, căci echivalează cu a spune că un mic colţ din reprezentare este însăşi reprezentarea în întregul ei.”28
Trecem deci de la „accente spiritiste” la sofisme şi jocuri de cuvinte – care pot fi dovedite ca atare prin întrebări de genul: „Lumea exterioară cui?”; „Mişcarea intracerebrală” a cui?” Dacă e a altcuiva decât a observatorului, atunci „mişcarea intracerebrală” a celui observat este o parte din „lumea exterioară” a observatorului – o „infimă” parte din „câmpul reprezentării sale” (adică, altfel spus, „că cea de-a doua imagine este, în mod ipotetic, o infimă parte din câmpul reprezentării” şi nu e nici o contradicţie aici – cu sau fără introducerea „mişcării” în calcul).
Şi apoi, vorbim de mişcarea în genere din tot „câmpul reprezentării” sau doar de mişcarea din acea parte a lui specifică „mişcării intracerebrale” a fiinţei observate? Şi cine susţine că „mişcarea”/ „reprezentarea” (toată mişcarea/ reprezentarea) este tot una doar cu o anumită mişcare/ reprezentare „X” existentă printre alte mişcări/ reprezentări („Y” şi „W”, de exemplu), „că un mic colţ din reprezentare este însăşi reprezentarea în întregul ei”?
„Mişcarea intracerebrală Y” (specifică „reprezentării” sale Y) a celui care observă „reprezentarea X” (specifică „mişcării intracerebrale” corespondentă subiectului X) nu e tot una cu aceasta din urmă (X e diferit de Y – deşi ambele sunt „reprezentări” şi „mişcări intracerebrale”) şi nici nu e tot una cu toate „mişcările intracerebrale” posibile (Z, W etc.) a fi percepute în „câmpul reprezentării” – şi deci „cea de-a doua imagine” („imaginea mişcării intracerebrale”... a lui Y) este „o infimă parte din câmpul reprezentării” (... lui X) şi nu e nici o contradicţie acolo.
Creierul, pretinde Bergson, […] „nu trasează reprezentările însăşi; căci nu ar putea, el reprezentare, să deseneze întreaga reprezentare decât dacă ar înceta să mai fie o parte a reprezentării pentru a deveni întregul însuşi.”29
Aici Bergson evident doar se joacă cu cuvintele „întreg” şi „parte” – încercând să profite de confuzia care poate apărea între a privi o parte oarecare ca un „întreg” şi „Întregul” privit ca tot ceea ce există (toate părţile existente adunate laolaltă). Reformulate „argumentele” lui sună cam aşa: „X (creier/ spirit/ conştiinţă/ „percepător”/ „văzător”) nu poate să perceapă/ conştientizeze/ „reprezenteze”/ vadă, fiindcă... nu ar putea el „cel perceput/ conştientizat/ văzut/ reprezentat”, „să perceapă tot ce poate fi perceput” („decât dacă ar înceta să mai fie o parte” a percepţiei/ reprezentării „pentru a deveni întregul însuşi.”).
Astfel, mai întâi, este clar că cel care percepe (oricine ar fi el) percepe (/ că cel care „îşi trasează reprezentările” îşi „reprezentează”/ reprezintă ceva) – chiar dacă nu percepe/ reprezintă „întreaga reprezentare”, ci o percepe doar parţial (faptul că cineva nu percepe/ „reprezentează” tot ce există nu e nici o evidenţă (ba chiar dimpotrivă...) şi nu e nici un argument pentru faptul că el nu ar putea percepe/ „reprezenta” nimic – şi astfel că altcineva ar trebui să facă această activitate în locul lui (vreun „spirit” din basme „metafizice”).
Apoi, cu alte cuvinte, Bergson practic pretinde, prin „logica” din „argumentul” său, că de fapt doar „întregul percepe/ îşi reprezintă” şi partea (oricât de întreagă funcţional ar fi ea) nu e capabilă de aşa ceva (că cineva nu poate fi capabil de reprezentare („să traseze reprezentările” sale) decât dacă ar fi capabil să cuprindă în el toată reprezentarea posibilă (creierul […] „nu trasează reprezentările însăşi; căci nu ar putea, el reprezentare, să deseneze întreaga reprezentare decât dacă ar înceta să mai fie o parte a reprezentării pentru a deveni întregul însuşi.”). Bergson pretinde ceva de genul următor – „X nu poate mânca, deoarece ca să mănânce ar trebui să mănânce toată mâncarea care există, dar cum nu o face înseamnă... că nu mănâncă..., fiindcă... X nu poate mânca tot ce există!???” (când e evident însă că X mănâncă/ percepe/ „reprezentează”... „parţial” – nu integral!). Spre „surprinderea” lui Bergson „creierul” nu „desenează” deci „întreaga reprezentare” (tot ce există sau ar putea să existe), ci doar „întreaga lui reprezentare” (adică o anume reprezentare specifică lui în particular – şi creierul e un „întreg”, dar nu e el „Întregul”!).
Dacă ar fi să continuăm jocul de cuvinte al lui Bergson, am putea constata că în urma „demonstraţiei” sale ar mai rezulta că ceva care este „reprezentare” nu poate genera (alte) „reprezentări” – şi deci că „reprezentarea” este „impotentă”... – „logic” astfel ar urma că doar ceva „care nu este reprezentare” ar putea „să deseneze întreaga reprezentare”... şi, astfel, că cel care este „sursa reprezentării” nu se poate reprezenta pe sine, cu alte cuvinte, că nu ar putea fi „conştiinţă de sine” (o reprezentare a sinelui de către sine) pe „motivul bergsonian” că ea (conştiinţa de sine) fiind o conştiinţă oarecare (o parte din conştiinţă) nu poate „desena” întreaga conştiinţă... Dar ghici ce, stimaţi „spiritişti”/ „spiritualişti”: ea nici nu trebuie să fie „întreaga conştiinţă” şi nici nu vrea aşa ceva – ea vrea doar să „deseneze” conştiinţa de sine (reprezentarea de sine a „creierului” – mai corect ar fi a omului – deoarece creierul nu funcţionează în vid, separat de sistemul biologic uman care îi susţine existenţa) şi nu „întreaga conştiinţă” a tot ce există (în afara „creierului”/ sinelui/ individului X).
Şi din nou: „creierul” invocat de Bergson pentru cine este „reprezentare”? Pentru un observator exterior lui? Pentru el însuşi? Dacă e „reprezentare” pentru un altul (decât el, pentru un observator exterior lui), atunci el îşi poate „desena” „întreaga” sa reprezentare (toată pe care el o „produce”/ „recepţionează” pentru sine) şi în acelaşi timp să fie şi o „reprezentare” oarecare pentru observatorul exterior lui. Dacă este pentru el însuşi o „reprezentare”, este la fel – e precum un pictor care pictează într-un tablou „tot ce vede” în faţa lui şi în plus este capabil şi să-şi facă „autoportretul” (după cum se vede în „oglindă”/ „fotografie”).
„Creierul” nu este pentru sine doar una din reprezentările sale (la fel cum pictorul cu pricina nu este unul din autoportretele sale), ci este (privit din perspectiva „reprezentării”) suma tuturor „reprezentărilor” pe care el le generează/ percepe (inclusiv a propriei „reprezentări” – parţiale, pentru că integral nu o poate avea – şi inclusiv a „reprezentării exteriorului” – tot „parţială”, pentru că nici un „observator”/ „creier” nu poate reprezenta absolut realitatea („din toate punctele posibile de vedere”), ci doar relativ – din anumite puncte de vedere, mereu schimbătoare). Aşadar, „creierul”/ conştiinţa nu „desenează” niciodată întreaga reprezentare posibilă, ci doar reprezentări parţiale, accesibile lui/ ei la un moment dat (legate de „exteriorul” şi „interiorul” său).
A reprezenta ceva este a aproxima, a reproduce, a simula – nu este a identifica în mod absolut ceva – şi, prin urmare, „cel care e capabil de reprezentare” (/„percepţie”) este deopotrivă capabil să se reprezinte/ perceapă pe sine (parţial/ relativ), cât şi să aibă o reprezentare/ percepţie a ceea ce-l înconjoară – fără să fie vreo „contradicţie” aici, indiferent cine ar fi „omul care e capabil de reprezentare” (/„percepţie”) .
Prin sofismele sale Bergson ajunge să vadă în „idealist” pe „cineva care îşi vede în exteriorul său (în obiectele exterioare) propriul creier”: „Pentru idealism, obiectele exterioare sunt imagini, iar creierul e una dintre ele.”30 El sare precum un ţânţar din poziţia de observator de sine („creier” care „se observă” pe sine) la observarea unui altuia (la observarea unui alt „creier”/ sine) şi apoi crează tot felul de sofisme pe baza acestei confuzii făcute probabil intenţionat între cele două instanţe ale „observării”.
Pentru a combate „teza paralelismului” Bergson mai confundă (când îi convine) şi observarea de sine a „creierului X” cu posibila observare a lui din exterior de către o „forţă supranaturală” care i-ar vedea „creierului X” „dansul atomilor lui cerebrali”: „Pentru a fixa mai bine ideile, vom formula teza astfel: „Definindu-se o stare cerebrală, o stare psihologică determinată decurge din ea.” Sau: „O inteligenţă supraumană care ar asista la dansul atomilor din care se compune creierul uman şi care deţine cheia psihofiziologiei ar putea să citească, într-un creier aflat în activitate, tot ce se petrece în conştiinţa corespondentă.” Sau în fine: „Conştiinţa nu ne spune nimic mai mult decât ce se petrece în creier; ea doar le exprimă în altă limbă”.”31
Pentru a combate „teza paralelismului” între „cerebral” şi „psihologic” el nu se sfieşte să o falsifice după cum are chef („uită” la distanţă de 3 pagini de unde a plecat şi ce vrea să demonstreze..!??) spre a arăta că nu e viabilă: „Teza paralelismului va consta în a susţine că, odată aflaţi în posesia stării cerebrale, noi putem să suprimăm printr-o mişcare de baghetă magică toate obiectele percepute, fără a schimba nimic din ceea ce se petrece în conştiinţă, căci tocmai această stare cerebrală cauzată de obiecte, nu obiectul însuşi determină percepţia conştientă.”32
Doar cineva „total aerian” ca Bergson ar putea susţine că „teza paralelismului” definită la pag. 129 (prima redată mai sus) constă în cele redefinite la pag. 132 (definiţia ultimă de mai sus). Dacă starea cerebrală este tot una cu conştiinţa (potrivit teoriei paralelismului varianta pag. 129), atunci odată suprimate obiectele conştiinţei automat se schimbă şi starea cerebrală (pentru că nu le mai percepe) şi deci şi conştiinţa aferentă acestei percepţii!
(„Realitatea nu este existenţa peretelui singur şi prin sine – aşa cum voia realismul – dar nici cea a peretelui în mine ca gândire a mea, existenţa mea singură şi prin mine. Realitatea este coexistenţa mea cu lucrul.”33)
Bergson practică însă după cum se vede strategia înşelării, specifică falsificării teoriei adversarului şi apoi arătării în teoria astfel falsificată a unei absurdităţi. El caută doar ceea ce ştie că vrea să găsească (anume „spiritul” lui magic, nu adevărul): […] „dacă nu suntem critici la adresa teoriilor vom găsi întotdeauna ceea ce dorim: dacă vom căuta confirmări, le vom găsi”34
Şi nu se sfieşte să o facă de două ori (în decurs de 7 pagini): „Teza paralelismului, care constă în a detaşa stările cerebrale şi în a presupune că ele ar putea crea, prilejui sau măcar exprima singure, reprezentarea obiectelor nu poate fi nici de data aceasta enunţată fără a se autodistruge.”35
„Demonstraţiile” lui Bergson, se bazează, de multe ori, doar pe „iuţeală de vorbă şi nebăgare de seamă” combinate cu precizări cât mai neclare cu putinţă ale tezelor pe care le susţine şi a celor pe care le combate. E limpede astfel că cei ca el „nu înţeleg” ce zice maxima următoare: „Ceea ce se poate în genere spune se poate spune clar, iar despre ceea ce nu se poate vorbi trebuie să se tacă.”36
 


1Rudolf Carnap, Depăşirea metafizicii prin analiza logică a limbajului, în *** Filosofie contemporană, Editura Garamond, Bucureşti, 2000, p. 209.
2 Henri Bergson, Energia spirituală, Editura Meridiane, Bucureşti, 2002, p. 9.
3 Ibidem, p. 10.
4 Ibidem.
5 Jose Ortega Y Gasset, Idei şi credinţe, Editura Ştiinţifică, Bucureşti, 1999, p. 67.
6 Henri Bergson, Energia spirituală, Editura Meridiane, Bucureşti, 2002, p. 10.
7 Ibidem, p. 11.
8 Ibidem, p. 13.
9 Henri Bergson, Energia spirituală, Editura Meridiane, Bucureşti, 2002, p. 19.
10 Ibidem, p. 26.
11 Ludwig Wittgenstein, Tractatus Logico – Philosophicus, Editura Humanitas, Bucureşti, 1991, p. 96.
12 Karl R. Popper, Mizeria istoricismului, Editura All, Bucureşti, 1996, p. 111.
13Rudolf Carnap, Depăşirea metafizicii prin analiza logică a limbajului, în *** Filosofie contemporană, Editura Garamond, Bucureşti, 2000, p. 212.
14 Ibidem, p. 213.
15 Ibidem.
16 Henri Bergson, Cele două surse ale moralei şi religiei, Editura Institutul European, Iaşi, 1992, p. 185.
17 Conform Henri Bergson, Energia spirituală, Editura Meridiane, Bucureşti, 2002, p. 33.
18 Conform ibidem, p. 29.
19 Henri Bergson, Energia spirituală, Editura Meridiane, Bucureşti, 2002, p. 34.
20 Ibidem, p. 36.
21 Ion Petrovici, Filosofi contemporani, Editura Garamond, Bucureşti, 1997, p. 209.
22 Ibidem, p. 224.
23 Jean-Paul Sartre, Adevăr şi existenţă, Editura Nemira, Bucureşti, 2006, p. 44.
24 Jose Ortega Y Gasset, Idei şi credinţe, Editura Ştiinţifică, Bucureşti, 1999, p. 40.
25 Henri Bergson, Energia spirituală, Editura Meridiane, Bucureşti, 2002, p. 41.
26 Henri Bergson, Energia spirituală, Editura Meridiane, Bucureşti, 2002, p. 41.
27 Ibidem, p. 132.
28 Ibidem, p. 133.
29 Henri Bergson, Energia spirituală, Editura Meridiane, Bucureşti, 2002, p. 133.
30 Henri Bergson, Energia spirituală, Editura Meridiane, Bucureşti, 2002, p. 134.
31 Ibidem, p. 129.
32 Ibidem, p. 132.
33 Jose Ortega Y Gasset, Câteva lecţii de metafizică, Editura Humanitas, Bucureşti, 1999, p. 132.
34 Karl R. Popper, Mizeria istoricismului, Editura All, Bucureşti, 1996, p. 96.
35 Henri Bergson, Energia spirituală, Editura Meridiane, Bucureşti, 2002, p. 136.
36 Ludwig Wittgenstein, Tractatus Logico – Philosophicus, Editura Humanitas, Bucureşti, 1991, p. 77.



Articol extras din cartea
Excesul, basmologia şi X-urile absolute,
autor Radu Lucian Alexandru:



0 comentarii:

Radu Lucian Alexandru