Introducere - Fericirea suferinta placerea si indiferenta


http://calatorieprinconstiinta.files.wordpress.com/2014/04/fericirea-suferinta-placerea-si-indiferenta-radu-lucian-alexandru.pdf

Fericirea, suferinţa, plăcerea şi „indiferenţa” 

 

Introducere


"1. Precizări introductive
În această lucrare sunt prezentate şi analizate critic diferite aspecte importante ale unor concepţii etice antice, anume cele specifice lui Aristotel, buddhismului, lui Epicur şi stoicismului. Aceste concepţii sunt abordate din perspectiva a patru repere majore ale moralei (antice): fericirea, suferinţa, plăcerea şi „indiferenţa” – fiecare dintre ele având o importanţă mai mare sau mai mică în cadrul celor patru viziuni etice, alături de alte aspecte ale moralei cum sunt cele de „bine” şi „rău”, „virtute” şi „viciu”, „folos” şi „armonie” etc.
Nu am avut în vedere, în mod direct, realizarea unei „prezentări de manual” (a vieţii autorului, a operei în ansamblu, a viziunii lui morale...), ci am urmărit mai mult o abordare critică a textelor etice supuse analizei. Această critică a presupus însă, în mod evident, şi o prezentare prealabilă cât mai corectă şi mai fidelă a poziţiei criticate – prezentare pe care am preferat să o realizez, de obicei, prin alegerea unor citate din operele autorilor vizaţi sau/ şi a unor citate din alţi autori care le-au prezentat/ analizat primilor doctrina şi, mai rar, prin prezentarea „rezumată” a acestei poziţii. De asemenea, anumite aspecte biografice au fost menţionate, atunci când ele s-au dovedit a avea o oarecare relevanţă pentru (şi în legătură cu) ideile susţinute de un autor sau altul.
O astfel de „prezentare de manual” a fost făcută, cu mai mult sau mai puţin succes, de foarte mulţi autori până în prezent – însă „aspectul critic” pe care îl putem găsi în aceste „prezentări” a fost şi este, de cele mai multe ori, superficial şi grăbit... sau chiar este evitat, aproape în întregime, cu o maximă „delicateţe”... De multe ori însă, „munca de cercetare” este mult mai potrivită „criticii” decât „reproducerii” (didactice) a spuselor unui autor sau altuia. Progresul (atât cât este posibil în filosofie) se face, la fel ca în ştiinţă, mai ales prin corectarea erorilor şi nu prin re-prezentarea lor relativ necritică...
(Bergson: „Pentru a repeta, pentru a imita, pentru a te încrede, este suficient să te laşi în voia lucrurilor; căci doar critica necesită efort.”1)
(Teodor Vidam: „Simularea, imitaţia, mimetismul, ajută la conservare, la imaginea a ceea ce vrea să pară cineva, dar nu la o înfăptuire de ordin creativ.”2)
Dată fiind întinderea subiectelor abordate, am insistat mai mult pe o bibliografie „primară” decât pe una „secundară”... De altfel, o parcurgere „completă” a unei bibliografii legate de etica lui Aristotel, Buddha, a lui Epicur sau a stoicilor ar fi destul de dificil de realizat, într-un timp rezonabil, dată fiind mărimea considerabilă a acesteia...
Acestea fiind spuse, se prea poate ca anumite critici făcute acestor autori să semene cu critici formulate şi de alţii (lucru uneori subliniat prin citate elocvente – anume, atunci când ele mi-au fost cunoscute) şi este posibil şi ca anumite critici să fie chiar originale, aducând un plus de lumină în înlăturarea greşelilor de percepţie şi raţionament specifice anticilor luaţi în considerare.
Sunt prezentate, pe cât e cu putinţă, „vorbele autorului” sub forma unor citate şi, foarte rar, a unor reformulări, din grija de a nu i le „denatura” în cursul demersului critic şi pentru a crea astfel posibilitatea unei „analize pe text” cât mai exacte şi mai detaliate.
O parcurgere a citatelor selectate, în cele mai multe cazuri, îl poate familiariza relativ bine pe cititor cu poziţia autorului studiat, atât din prisma propriei sale opere, cât şi din prisma altor cercetători ai operei sale, care au prezentat în sinteză anumite aspecte ale acesteia.
Am încercat deci, pe cât posibil, să identific punctele principale ale unui „sistem etic” şi să le analizez cât mai detaliat corespondenţa lor posibilă cu realitatea evidenţei, posibilele contradicţii, coerenţa internă, claritatea exprimării şi profunzimea expunerii.
Vechimea textelor abordate şi, uneori, lipsa unor surse mai complete de documentare asupra operei unor autori, precum şi problemele legate de traducere pot ridica numeroase dificultăţi de înţelegere şi interpretare, dar, în această lucrare, nu mi-am propus să aflu „ce a vrut să spună autorul” atunci când nu e prea clar „ceea ce el a spus”, ci doar să analizez critic textul lui (respectiv alte texte scrise în relaţie cu acest text), în forma (sau formele) în care el a ajuns să-mi fie cunoscut...
Şi de multe ori, oricât de bine intenţionat aş fi fost, am putut constata, în textele studiate, o mare doză de incoerenţă, neclaritate, utopie, contradicţie, aberaţie şi superficialitate...
În ce priveşte „stilul critic” abordat, am preferat o abordare vie, dinamică şi „implicată” unei abordări seci şi uscate, concesive şi nepăsătoare... fără însă a pierde din vedere o oarecare detaşare şi obiectivitate mereu necesare unei analize „critice constructive”...

(Ortega Y Gasset: […] „intenţia mea e să sugerez că starea de spirit în care trebuie să se facă filosofie este libertatea minţii în care obişnuim să ne jucăm şi nu patetismul neliniştit care ne cuprinde când simţim că trăim profund.”3)

2. Scopurile cercetării
Printre scopurile propuse în cercetarea temei abordate s-au aflat şi următoarele:
– identificarea şi analiza critică a principalelor elemente constitutive ale doctrinelor etice cercetate;
– evidenţierea critică a viziunii pe care Aristotel a avut-o asupra fericirii, Buddha şi buddhiştii asupra suferinţei, Epicur asupra plăcerii şi stoicii asupra „indiferenţei” (faţă de cele considerate de ei ca fiind „indiferente”);
– identificarea unora din sursele de inspiraţie şi influenţă care au acţionat asupra autorilor cercetaţi;
– evidenţierea unor erori de judecată şi percepţie prezente în textele cercetate şi corectarea lor; observarea unor incoerenţe şi denunţarea lor; constatarea unor tratări superficiale şi înlăturarea lor printr-o privire mai de profunzime a temelor considerate spre analiză.

3. Tema de cercetare
Tema aleasă spre cercetare, deşi se concentrează pe modul cum vedeau unii autori antici „fericirea”, „suferinţa” sau „plăcerea”, este de maximă actualitate, pentru că în domeniul moralei practice fericirea şi suferinţa, respectiv plăcerea şi durerea constituie unele din reperele cele mai demne de luat în considerare (alături de altele precum funcţionalitatea, utilitatea, armonia, corectitudinea, dreptatea, libertatea etc.) în aprecierea şi diferenţierea „binelui” de „rău” şi a „virtuţilor” de „vicii”...
Ea este de actualitate şi pentru că o parte din confuziile, incoerenţele şi „ezitările” filosofice legate de aceste noţiuni de bază ale moralei mai sunt încă „propagate” în mediul filosofic, de prea multe ori, fără o analiză critică adecvată, ducând astfel la unele confuzii morale (prezente) inutile şi la întrebări etice (prezente) care denotă doar o privire superficială acordată fenomenului eticii şi moralei practice şi practicabile...

(Bergson: […] „nu există moralitate completă fără de reflecţie, analiză, discuţii cu ceilalţi şi cu tine însuţi.”4)

Interesul pentru tema tratată în acestă lucrare este dat şi de faptul că am publicat în 2005 cartea Sistemul psihic, republicată sub o formă uşor modificată în 2009 cu titlul Etica Armoniei în care este prezentată o privire destul de clară şi de coerentă asupra rolului pe care „fericirea” şi „plăcerea”, respectiv „durerea” („fizică”) şi „suferinţa” („psihică”) îl joacă în semnalizarea unui proces de refacere/ restaurare a unei funcţionari optime, respectiv în semnalizarea unor disfuncţionalităţi prezente în funcţionarea psihică, corporală şi socială a omului.
Multe din observaţiile făcute în prezenta lucrare asupra acestor repere majore ale moralei îşi găsesc o tratare mai largă în cartea Etica Armoniei pe care cititorul interesat este invitat să o lectureze pentru o mai bună lămurire asupra legăturilor evidente pe care semnalele psihice specifice unor emoţii „negative”, respectiv „pozitive”, observate ca reprezentând o stare de suferinţă (agitaţie, nelinişte, stres, nefericire, tristeţe etc.), respectiv de fericire (elan, entuziasm, veselie, mulţumire, încântare etc.) o au cu anumite raţionamente „greşite”, respectiv „corecte” şi cu acţiunile „rele”, respectiv „bune” legate de ele...

4. Despre necesitatea demersului critic în ştiinţă şi filosofie

4.1 Particularul şi generalul
În ştiinţă pentru a arăta valoarea de adevăr a unei afirmaţii/ teorii cu pretenţii de aplicabilitate universală (ca de exemplu: „toate lebedele sunt albe” sau „orice virtute/ fericire/ plăcere/ utilitate/ datorie/ lege/ libertate e „bună” (întotdeauna şi din orice punct de vedere)”) nu trebuie să căutăm să găsim şi să confirmăm toate cazurile particulare cuprinse într-o afirmaţie care generalizează, pentru că acest lucru este de cele mai multe ori, dacă nu imposibil, cel puţin foarte greu de realizat datorită consumului mare de timp şi de resurse pe care îl implică. Este destul dacă prezentăm un număr suficient de cazuri, pe baza unor eşantioane statistic reprezentative, care să ne confirme teoria şi mai ales dacă nefiind dogmatici în legătură cu conţinutul ei, suntem mereu dispuşi şi dornici să căutăm şi să găsim acele cazuri care ar putea să infirme teoria propusă (sau să-i limiteze aria de aplicabilitate/ cuprindere).
Adică, observarea a zeci, sute şi chiar mii de cazuri particulare care confirmă o teorie generală nu este suficientă pentru a ne convinge de adevărul ei absolut (această observare ne poate arăta doar existenţa unui adevăr relativ cu o mai mare sau mai mică probabilitate de manifestare)... Dar este suficientă observarea unui singur caz, bine documentat, care o infirmă, pentru a arăta că ea nu este adevărată (e suficient să găsim o singură „lebădă neagră” pentru a demonstra că propoziţia „toate lebedele sunt albe” este falsă, respectiv să găsim o singură virtute/ fericire/ plăcere/ utilitate/ datorie/ lege/ libertate care e în mod evident „rea” (la un moment dat, dintr-un punct sau altul de vedere) pentru a arăta că afirmaţia „orice virtute/ fericire/ plăcere/ utilitate/ datorie/ lege/ libertate e „bună” (întotdeauna şi din orice punct de vedere)” este falsă.)
Demersul esenţial specific omului de ştiinţă sau filosofului nu este deci acela de a căuta să se auto-înşele pe sine alegând din mulţimea „probelor” care îi stau la dispoziţie doar pe acelea care confirmă teoria/ afirmaţia sa (sau a altuia) şi ignorându-le pe cele contrare acesteia... El este dator să caute în mod sincer probe care să infirme o teorie sau alta (adică să fie cât mai critic cu acea teorie) şi dacă găseşte una singură, acea teorie generalizatoare poate fi considerată ca fiind invalidată.
(Popper: [...] „dacă nu suntem critici la adresa teoriilor vom găsi întotdeauna ceea ce dorim: dacă vom căuta confirmări, le vom găsi şi vom evita să vedem, iar atunci nu vom găsi orice ar putea dăuna teoriei noastre favorite.”5)
Teoriile morale antice (respectiv diferite aspecte ale lor) propuse de diferiţi filosofi nu pot fi considerate ca fiind valide, dacă găsim şi un singur caz care le infirmă în mod vădit. Afirmaţiile unora despre virtute, plăcere, fericire, suferinţă etc. (de exemplu, cele care văd în virtute doar o „medie/ mijloc”, cele care consideră „suferinţa” ca find ceva de eliminat complet şi definitiv sub orice formă a ei, cele care consideră „plăcerea” ca fiind singurul criteriu posibil de orientare morală sau care consideră „indiferenţa faţă de indiferente” ca fiind o specie „virtuoasă” de comportament moral) pot fi arătate, în cele mai multe cazuri, ca fiind false prin indicarea clară a unor cazuri particulare care infirmă teoria lor generalizatoare.
Teoriile morale şi afirmaţiile cu conţinut moral formulate de autorii trataţi în această lucrare (Aristotel, Buddha şi buddhiştii, Epicur şi stoicii) sunt deci prelucrate critic cu scopul de a li se identifica valoarea de adevăr, de cele mai multe ori, subliniindu-li-se neajunsurile şi neconcordanţele pe care acestea le au în raport cu realitatea specifică evidenţei empirice şi raţionale (logice).
Doar acest examen critic sever ne poate ajuta „să despărţim grâul de neghină” şi să facem paşi serioşi în aprecierea la justa valoare a „înţelepciunii” anticilor şi a conceptelor şi realităţilor caracteristice unor repere majore ale eticii cum sunt cele specifice „fericirii”, „suferinţei” şi „plăcerii”.

4.2 Etica şi „ştiinţa pozitivă”
Atitudinea ştiinţifică presupune atenţie maximă la detalii, abordare critică desprinsă de orice element mitic, „metafizic” şi „supranatural”, efectuarea de experimente riguroase prin care să fie testate ipotezele emise, căutarea activă a unor cazuri de infirmare a acestora, aplicarea practică a rezultatelor cercetării...
(John Stuart Mill: „Elementul practic trebuie în speţă să nu fie niciodată pierdut din vedere şi să fie folosit ca test pentru a judeca valoarea potrivită a măsurilor orientate către înfrângerea dificultăţilor.”6)
Cercetarea serioasă în domeniul moralei nu poate fi desprinsă de caracteristicile specifice „ştiinţei pozitive”. Ea nu trebuie să se piardă în speculaţii rupte de realitate sau, chiar mai grav, aflate în contradicţie cu evidenţa.
(D.D. Roşca: „Condiţie absolut indispensabilă a funcţionării şi existenţei raţiunii fiind existenţa concretă a datelor diverse. Raţiunea ia doar naştere exercitându-se tocmai asupra concretului dat.”7)
Mulţi vorbesc de „înţelepciunea filosofilor antici” în condiţiile în care sunt suficiente dovezi care ne arată lipsa lor de „înţelepciune” în foarte multe domenii – ei vorbesc despre mulţi dintre „gânditorii antici” considerându-i „filosofi”, adică „iubitori de înţelepciune”, când ei de fapt, în foarte multe cazuri şi de foarte multe ori, sunt doar iubitori de confuzie, superficialitate, incoerenţă, contradicţie şi neadevăr.
(Ortega Y Gasset: „Deziluzia este fecundă şi poartă întotdeauna în sine un principiu de eliberare. Este o deşteptare amară, dar deşteptare.”8)
Înţelepciunea antică este de foarte multe ori doar o joacă copilărească de-a înţelepciunea, doar o încercare de multe ori ridicolă de imitare a înţelepciunii, iar entuziasmul infantil de ridicare în slăvi a acestei „înţelepciuni” a anticilor, pe care unii îl afişează, de multe ori nu ne arată decât că mintea admiratorilor este şi ea blocată în tot felul de confuzii şi contradicţii similare cu ale acelora pe care ei îi admiră, aproape în mod necondiţionat...
Teoriile morale antice au fost create într-un context cultural, social, ecologic, religios, istoric, ştiinţific, artistic, politic şi „moral” specific „lumii antice” şi astfel de multe ori au fost influenţate de greşelile de apreciere a realităţii făcute de toţi anticii (sau doar de majoritatea lor) în aceste domenii.

4.3 „Critica neiertătoare”
Critica care infirmă o teorie/ afirmaţie/ propoziţie generalizatoare nu este obligată să pună o altă teorie în locul celei pe care ea o dovedeşte ca fiind eronată. Observaţiile empirice şi argumentele raţionale care arată că o teorie este falsă trebuie să fie adevărate, dar ele nu trebuie să fie întotdeauna suficient de „complete” încât să poată să conducă la constituirea unei teorii alternative celei criticate.
Cu alte cuvinte, ştiinţa preţuieşte foarte mult şi „critica de dragul criticii” şi nu doar „critica constructivă”, pentru că ea ne ajută uneori chiar foarte mult să separăm adevărul de fals şi aparenţa de realitate – şi aceeaşi preţuire ar trebui să o arate şi filosofia acestei critici acerbe, acide, necruţătoare, dacă vrea să fie ceva mai mult decât o „istorie a filosofiei” sau decât o „istorie a aberaţiilor filosofice”.
(John Stuart Mill: „Acest spirit critic, de controversă, atât de indispensabil, dar atât de anevoie de căpătat, atunci când lipseşte într-o societate, mi se pare o nenorocire, şi o absurditate să-l respingem, atunci când ni se oferă în mod spontan.”9)
Critica corectă şi neiertătoare ne ajută să nu ne amăgim singuri cu false teorii, respectiv să nu ne înşelăm singuri că am fi găsit sau că susţinem o teorie explicativă corectă a unui aspect sau altuia al realităţii, mai ales în condiţiile în care această critică scoate la iveală nenumărate probe empirice şi argumente logice care infirmă acea teorie.
Prin urmare, progresul în căutarea şi găsirea adevărului este nedezlipit de critică şi critica este nedezlipită de căutarea lui sinceră şi de găsirea lui – chiar dacă nu într-o formă absolută, ci doar într-o formă relativă (dar mult mai probabilă şi realistă decât altele) şi chiar dacă nu în mod „definitiv”, ci doar până la „proba contrarie”...

4.4 Probleme de traducere, reformulare şi interpretare
Această critică nu este însă suficient să fie una superficială, grăbită, expeditivă – ea trebuie dezvoltată pe larg, în profunzime, cu atenţie la detalii, fără grabă şi într-o manieră cât mai complexă pentru a-şi putea produce cât mai bine efectul ei curativ, efectul de înlăturare temeinică a erorilor pe care ea le constată în aprecierea pe care unii sau alţii o au asupra diferitelor aspecte ale realităţii.
Şi pentru că în filosofie avem de-a face cu afirmaţii şi negaţii destul de sensibile spre denaturare, uneori chiar şi la cea mai mică încercare de alterare a lor prin rezumare sau reformulare, este bine să folosim citate cât mai exacte şi cât mai reprezentative pentru ideea supusă criticii pentru a nu falsifica poziţia criticată şi pentru a permite o analiză critică cât mai detaliată a lor.
De multe ori reformularea unor argumente prin rezumarea sau prin „explicarea” lor („pe înţelesul celor care n-o pricep”) nu face decât să denatureze şi să modifice, uneori în mod esenţial, conţinutul originar, pe care pretinde că-l expune în mod fidel.
Înainte de a purcede la demersul critic este deci important să ne asigurăm că înţelegem şi că redăm cât mai fidel ideea sau teoria supusă criticii şi acest lucru îl putem face cel mai bine, de cele mai multe ori, doar prin citarea exactă a poziţiei criticate.
Acolo unde există, „problemele de traduce”, în mod evident, pot face ca acest deziderat să fie destul de dificil de atins, traducerea fiind de cele mai multe ori deja o problemă de „interpretare”.
Această problemă poate fi oarecum depăşită prin consultarea mai multor traduceri alternative şi a mai multor interpretări a acestor traduceri sau a textelor originale, respectiv prin consultarea şi redarea şi a altor afirmaţii făcute de autorul cercetat în legătură cu subiectul tratat (care pot să confirme sau să infirme o anumită „interpretare”), pentru a ne asigura că redăm cât mai fidel posibil poziţia pe care urmează să o criticăm.
De multe ori este cazul că această „poziţie” este relativ confuză şi chiar contradictorie – iar acest lucru poate fi revelat cel mai bine prin identificarea şi redarea unor citate elocvente care evidenţiază această stare de confuzie şi neclaritate pe care poate să o aibă un anumit text filosofic.
Indiferent însă de modul de constituire a unui text, odată creat şi publicat, el poate fi supus criticii exact în forma lui de exprimare, pentru că eroarea/ greşeala subliniată de critică este tot eroare, fie că este o eroare a autorului tradus, fie că este o eroare a celui care l-a tradus, fie a celui care l-a „interpretat” sau „rezumat” – iar erorile/ greşelile trebuie subliniate pentru a fi corectate, indiferent de forma sub care se manifestă.
Când există „probleme de traducere” pot apărea dificultăţi în a identifica „poziţia autorului”, dar, relativ independent de aceste probleme, de multe ori, a căuta „poziţia exactă” pe care un autor antic a avut-o în legătură cu o problemă sau alta pare a fi doar a căuta o himeră: lipsa textelor originale în unele cazuri, multiplele procese de copiere şi „prelucrare” prin care au trecut textele de-a lungul timpului şi mai ales, acolo unde există, exprimările superficiale, incoerente, neclare sau contradictorii fac ca această „poziţie”, de foarte multe ori, să fie destul de greu de identificat (şi uneori chiar imposibil).
De aceea, de cele mai multe ori, nu trebuie să ne lăsăm deloc furaţi de tentaţia de a urmări o astfel de himeră, mai ales în speranţa că vom găsi ceva care să „justifice” şi să „explice” erori evidente de apreciere a realităţii pe care le putem constata în anumite texte scrise de (sau despre) un autor „preferat”.
Este bine astfel, ca uneori, să ne concentrăm critic, nu atât pe un autor, cât pe forma sub care ideile atribuite unui autor au ajuns până la noi, deoarece această formă ne influenţează sau poate să ne influenţeze, în mod direct, pe noi sau pe alţii – şi ea trebuie analizată critic pentru a nu permite eventualelor erori care (din diferite motive) sunt prezente în ea să ne inducă în eroare, pozând sub forma unor adevăruri.

4.5 Dezvoltarea „spiritului critic”
Demersul critic, pe lângă că are o utilitate „exterioară” în identificarea şi corectarea erorilor altora, are şi o mare utilitate „interioară” care constă în formarea şi dezvoltarea în noi a „spiritului critic” – şi din această perspectivă orice pretext şi orice motiv am avea pentru a începe un demers critic asupra unei poziţii teoretice exprimate oral sau în scris este un pretext bine venit care trebuie fructificat la maxim.
Cel care se obişnuieşte cu critica se obişnuieşte cu exigenţa în exprimare şi în gândire.
(Popper: „Dar pentru ca critica să nu devină vorbărie goală, ea trebuie să fie disciplinată. Este foarte important să învăţăm să vorbim şi să scriem pe cât de simplu şi de clar posibil.”10)
Critica atentă la detaliile unui text nu este chiar deloc de lepădat, chiar dacă au trecut zeci de ani, sute de ani sau chiar milenii de la elaborarea lui şi astfel, teoretic (şi uneori şi practic), l-au mai abordat critic şi alţii înaintea noastră – mai întâi, pentru că, de obicei, majoritatea acestor abordări critice reformulează şi denaturează (uneori în mod intenţionat) poziţia pe care o critică; apoi, pentru că ele, de cele mai multe ori, sunt superficiale şi grăbite şi în cele din urmă, pentru că o critică cât mai atentă la text (şi mai bine distanţată de „interpretările” pe care alţii le-au făcut acelui text) poate descoperi multe erori şi neajunsuri anterior nedescoperite, respectiv insuficient subliniate.
Iar în măsura în care aceste critici se regăsesc şi la alţi cercetători ai teoriilor şi textelor respective acest lucru nu poate decât să întărească „puterea de convingere” pe care aceste critici pot să o aibă, chiar dacă „argumentul autorităţii” şi al „mulţimii” nu este întotdeauna un argument prea convingător în ştiinţă şi în filosofie.

5. Umorul şi ironia
Rolul umorului şi al ironiei, al caricaturizării şi ridiculizării, deşi nu este nici esenţial şi nici obligatoriu pentru un demers critic solid, poate de foarte multe ori să fie unul foarte important, deoarece de multe ori această caricaturizare are puterea de a reduce poziţia analizată la elementele sale esenţiale şi astfel de a înlătura aparenţele de seriozitate sub care se ascunde, uneori, caracterul ei ridicol, absurd sau aberant.
(Gavriliu L.: „Plăcerea umoristică este o plăcere eminamente intelectuală, care se poate asocia cu o înaltă atitudine de ordin moral.”11)
O glumă are de multe ori puterea de a arăta slăbiciunile de argumentare ale unei poziţii în mod mult mai clar decât ar putea să o facă o expunere „serioasă” a motivelor de infirmare a acelei poziţii. În plus este evident că unei glume, de multe ori, cel mai potrivit este să i se răspundă doar cu o altă glumă...
(Codoban: […] „istoria filosofiei autentice este şi istoria unor succesive recuperări şi salvări ale principiului ei ironic.”12)
Faptul că pe seama unei teorii/ afirmaţii/ poziţii se pot face glume nu e însă mereu un motiv serios de a infirma acea teorie, deoarece gluma, de multe ori caricaturizând, reduce şi reformulează, uneori în mod intenţionat eronat, poziţia pe care o caricaturizează.
Însă dacă gluma şi ironia cu pricina vine după o expunere elaborată a unor motive serioase de infirmare a unei afirmaţii/ teorii/ poziţii reproduse prin citarea textului în care ea este expusă, atunci ea nu face decât să rezume „cu stil” neajunsurile şi erorile cuprinse în acea afirmaţie/ teorie. (Expresia „cine râde la urmă râde mai bine” poate avea relevanţă şi în acest sens.)
(Gavriliu L.: „În cele din urmă, însă, înţelegem întrucâtva că jubilaţia noastră în faţa capacităţii de demascare a unui demers logic ilicit este o jubilaţie a intelectului triumfător. Acela care râde, prin faptul însuşi că râde, se identifică cu o inteligenţă superioară, care înfrânge înşelăciunea şi îi aplică o binemeritată sancţiune.”13)
Umorul şi ironia mai au şi avantajul că permit o tratare „neîncordată” a unui subiect şi o detensionare a unei posibile „prea mari seriozităţi”, făcând astfel mult mai uşoară darea la o parte a multor presupoziţii de adevăr bazate în fapt, uneori, doar pe „argumentul autorităţii” şi al „mulţimii” şi nu pe probe evidente şi pe argumente corecte din punct de vedere logic..."



1 Bergson, Henri, 1992, Cele două surse ale moralei şi religiei, Editura Institutul European, Iaşi, p. 134.
2Vidam, Teodor, 2007, Dimensiuni ale eticii comunicării şi mass-media, Editura Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca, p. 21.
3 Gasset, Jose Ortega Y, 1999, Idei şi credinţe, Editura Ştiinţifică, Bucureşti, p. 77.
4 Bergson, Henri, 1992, Cele două surse ale moralei şi religiei, Editura Institutul European, Iaşi, p. 100.
5 Popper, Karl R., 1996, Mizeria istoricismului, Editura All, Bucureşti, p. 96.
6 Mill, John Stuart, 1996, Despre libertate, Editura Eminescu, Bucureşti, p. 202.
7 Roşca, D. D., 2010, Existenţa tragică, Editura Grinta, Cluj-Napoca, p. 86.
8 Gasset, Jose Ortega Y, 1999, Idei şi credinţe, Editura Ştiinţifică, Bucureşti, p. 85.
9 Mill, John Stuart, 1996, Despre libertate, Editura Eminescu, Bucureşti, p. 91.
10 Popper, Karl R., 1996, Mizeria istoricismului, Editura All, Bucureşti, p. XXI.
11 Gavriliu, Leonard, 1996, Mic tratat de sofistică, Editura IRI, p. 168.
12 Codoban, Aurel, 2005, Filosofia ca gen literar, Editura Idea Design & Print, Cluj-Napoca, p. 85.
13 Gavriliu, Leonard, 1996, Mic tratat de sofistică, Editura IRI, p. 170.



- Extras din cartea Fericirea, suferinţa, plăcerea şi „indiferenţa”, autor Radu Lucian Alexandru:
 

0 comentarii:

Radu Lucian Alexandru